Конспект уроку
Тема. Історія княжої України(9 – 13 ст.) в пам’ятках минулого
Мета: Формування початкових знань про княжий період української історії; розвиток умінь учнів працювати з історичними джерелами; формування бережливого ставлення до культурно-історичної спадщини людства
Очікувані результати:
-         учень може показати на карті місцевість і час появи вказаних вчителем пам’яток
-         учень може коротко(оглядово) розповісти про пам’ятку історії
-         учень розуміє необхідність збереження культурної спадщини минулого
-         учень розуміє значення пам’яток минулого в роботі історика
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: роздатковий матеріал, комп’ютерна презентація
Хід уроку
1.     Організаційний момент(1 хв)

2.     Актуалізація знань. (5 хв)
Бесіда

1.     Уявіть  себе  жителем  давніх часів.  Які  існували  загрози вашому життю?
2. Поміркуйте,  у якому  будинку  ви  почувалися  б захищеним  від ворогів.
3. Що ми називаємо історичними пам’ятками?
4.  Яке значення вони мають для дослідження історичних подій?
3. Мотивація до навчальної діяльності.(4 хв)
Сьогодні ми з вами перенесемося у далеке минуле, в часи відважних князів, грізних замків, пишних церков та неймовірних пригод. Ми відвідаємо давню українську державу – Київську Русь. Але для цього ви маєте заповнити картки, які і будуть вашим пропуском у минуле.(Картка №1)
4.     Вивчення нового матеріалу(25 - 30 хв)
Отже, я вмикаю нашу «машину часу» і ми повертаємося на 1000 років назад у минуле. Вчитель відкриває електронну презентацію.
Слайд №1. Відео-фрагмент «Легенда про змієві вали»(3 хв)
Запитання вчителя
Відповідь учнів
То ким були наші предки, жителі Київської Русі?
Землеробами
Що їм загрожувало?
Кочові народи степу: печеніги, половці, монголи
Що робили наші предки, щоб захистити себе?
Будували укріплені замки..
Хто, коли і навіщо побудував «Змієві вали»?
Це робили київські князі, зокрема князь Володимир Великий, щоб захистити Русь від набігів степовиків.
Чому вони носять таку назву?
Тому що в народі існувала легенда про те, що Змієві вали вирив змій запряжений Кирилом Кожум’якою

Тепер позначте розташування «змієвих валів» на контурних картах.


Слайд №2.
 Вітаю, ви впоралися з першим завданням – захистили Русь від ворогів. Тепер відвідаємо древню столицю – Київ. Перед вами «золоті ворота». Це головна брама величного міста. Через неї до київського князя потрапляли посли інших держав. Вона ж відлякувала своїми розмірами ворогів. (Вчитель роздає Індивідуальні картки №2 – по 4 шт. на учня)
Як ви гадаєте, чому ворота отримали назву «золоті»? Насправді ці ворота були найбільшими і найкрасивішими в давньому Києві. Щоб підкреслити їхнє значення, їх назвали «золотими».
 Хто ж побудував головну браму міста? Це зробив син Володимира Великого – Ярослав Мудрий 1024 році.  Відтоді всі навколишні князі заздрили величі Києва.
Літописи стверджують, що одного разу, «польський князь Болеслав, який був ворогом Ярослава Мудрого захотів перевірити чи справді «золоті ворота» були золотими, і проїжджаючи повз браму вдарив їх мечем, від чого той зламався.»
А тепер позначте місце розташування пам’ятки на контурній карті.

Слайд №3.
Проте не однією лише війною жила Київська Русь. Велике значення мало церковне будівництво.
1.     Пригадайте, коли і ким було прийняте християнство на Русі?
2.     Як ви гадаєте навіщо київські князі будували такі величні церкви?
Ярослав Мудрий уславився не лише як охоронець держави але і як великий будівничий храмів та церков, любитель книги. Саме тому в народі і прозвали його «Мудрим». Творінням Ярослава була велична Софія Київська. Споруджену з каменю церкву увінчували 13 бань, оточували з трьох боків два ряди відкритих галерей. Собор був головним храмом Русі й водночас місцем здійснення найурочистіших державних церемоній – сходження на великокнязівський стіл, прийняття чужоземних послів, тощо.
Завдання до класу: Софія Київська побудована 1037 році(так сказано у ПМЛ). Скільки років Софії Київській? (Діти за допомогою вчителя визначають вік споруди).
Як ви вважаєте, чи потрібно охороняти таку пам’ятку? (про ЮНЕСКО)
Слайд №4.
Для істориків Софія Київська – безцінне джерело, оскільки на стінах її давні русичі залишали різноманітні записи.
Слайд №5.
Запис про смерть Ярослава Мудрого
Слайд №6.
Автограф Мономаха. Коротко про те, хто такий Мономах(2 хв)
Слайд №8.
«Господи, помози рабу своєму…» (Петрові, Василієві, Мареві, Ставрові, Нестерові, Федорові, Данилові) (Хоча видряпувати на стінах соборів було заборонено церковним статутом Володимира Великого, «порушники» знайшлися – від ремісників до князів. Нічого не нагадує??)
Запитання вчителя
Відповіді учнів
Коли і ким побудовані Софія Київська?
Ярославом Мудрим на початку 10 ст.
Чому Софія Київська так цікавить істориків?
Тому що на її стінах збереглося багато написів давньословянською мовою…
Пофантазуйте, про що могли просити автори «графіті»?
Про безпеку від нападу ворогів, про добрий врожай, про князівську милість, і т.д…

Слайд №9.
Уявіть себе мешканцем давньої Русі. Кого би ви зустріли в храмі Софії Київської?(Ченців)
Поясніть своїми словами, хто такі ченці? В давні часи ченці були не просто служителями Бога але людьми вченими і обізнаними у всіх справах.
Саме серед них ми знайдемо і перших літописців, істориків. Вони переписували різноманітні книги, зберігали знання і ділилися ним з іншими.
Яскравий приклад тому – Остромирове Євангеліє. Його написав диякон Григорій на замовлення багатого міщанина Остромира. 21 жовтня 1056 року диякон Григорій вивів першу літеру "Остромирового Євангелія". Робота над рукописом тривала більше 6 місяців – до 12 травня 1057 року. Виконана на пергаменті(теляча шкіра), оздоблена сріблом і золотом книга коштувала на той час шалені гроші… Зверніть увагу на давнє письмо. Це церковнослов’янська мова, якою в той час велися всі документи.
-         Як ви вважаєте чи кожен в Київській Русі міг дозволити собі таку книгу?

5.     Закріплення матеріалу.(Орієнтовно 10 хв.)
Настав час завершувати нашу подорож до Київської Русі. Сьогодні ми ще більше дізналися про пам’ятки минулого, які зберігають у собі пам'ять про життя наших предків. Ми побували на гігантських «змієвих валах», величних «золотих воротах», витонченій «Софії» та побачили унікальне «Остромирове Євангеліє». Тепер коли ми дізналися про всі ці вражаючі об’єкти пропоную спробувати себе в якості експертів-істориків і коротко охарактеризувати визначні пам’ятки.
Якщо залишиться час - поділитися на групи(4 групи по 5 чоловік). Кожна група обирає свою пам’ятку(вали, ворота, Софія, Євангеліє) і кожен член групи, по-черзі відповідає на запропоновані запитання:
Запитання
1
Що таке історична пам’ятка?
2
Хто, коли і навіщо побудував «---------------»?
3
Чому об’єкт носить таку назву?
4
До якої категорії історичних джерел належить «----------» (Речові, писемні, усні)
5
Яку інформацію історик може дізнатися вивчаючи «-------------«

Індивідуальна картка №2(зразок)
Золоті ворота
Дата
Автор
Призначення






Індивідуальна картка №1
Встановити відповідність
1.     Пам’ятка історії
А) храм у православних християн.
2.     Церква
Б) це  споруди,  предмети  та  твори  мистецтва,  що пов’язані з певними подіями або періодами в історії і несуть історичну інформацію.
3.     Замок
В) Голова держави або племені у словян
4.     Князь
Г) Укріплена будівля призначена для життя і захисту від ворогів
5.     Пергамент
Д) Народи, що живуть за рахунок розведення худоби і постійно переміщуються в пошуках нових пасовищ
6.     Кочовики
Є) Матеріал для письма виготовлений із телячої шкіри


1 – Б); 2 – А); 3 – Г)№; 4 – В); 5 – Є); 6 – Д)

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога